Späť na blog
Ekonomika

Stredný obchodný a dopravný koridor: nové vyhliadky

Publikované 7. júna, 2024 - 11:09 GMT+0000
Stredný obchodný a dopravný koridor: nové vyhliadky

Po vypuknutí ozbrojeného konfliktu na Ukrajine sa otázka rozvoja dopravných koridorov, ktoré by neprechádzali cez ruské územie, stala naliehavejšou ako kedykoľvek predtým. V tejto súvislosti sa osobitná pozornosť venuje Strednému dopravnému koridoru, ktorý bol donedávna považovaný za slabú alternatívu ciest cez Rusko. Dokáže nová trasa nahradiť tradičné dopravné tepny spájajúce Čínu a Európu?

Od prvých plánov až po realizáciu

Stredný obchodný a dopravný koridor alebo transkaspická dopravná cesta je projekt infraštruktúry, prostredníctvom ktorého je možné dodávať tovar z Číny do Európy cez územia Kazachstanu, Azerbajdžanu, Gruzínska a Turecka, teda obísť Rusko. Myšlienka projektu bola prvýkrát vyjadrená v roku 2013 a prvé praktické kroky na vytvorenie potrebnej infraštruktúry a odstránenie obchodných bariér medzi zúčastnenými krajinami začali v roku 2015.

Pred udalosťami z februára 2022 boli mnohí odborníci a politici k myšlienke dopravného koridoru dosť skeptickí, pričom zdôrazňovali existenciu množstva problémov, ako sú neprehľadné ceny a logistické ťažkosti. Osobitne sa však zdôraznil nedostatok osobitného záujmu o túto trasu zo strany Číny: „Pri absencii geoekonomického zapojenia Číny má rozvoj stredného koridoru stále malý ekonomický základ.“

Dopravný koridor v kontexte Ukrajiny

Situácia sa výrazne zmenila po začiatku konfliktu na Ukrajine: biznis okamžite obrátil svoju pozornosť na transkaspický dopravný koridor.

Podľa Medzinárodnej asociácie TITR, ktorá združuje lodné spoločnosti a prístavy, sa tak objem prepravy po tomto koridore v roku 2022 zvýšil o 86 % a dosiahol 2,8 milióna ton v porovnaní s 1,5 milióna v roku 2021 – vtedy sa v roku 2021 prepravilo 586 000 ton. Svetovej banke sa v roku 2022 objem kontajnerovej dopravy na tejto trase zvýšil o 33 % v porovnaní s rokom 2021

Výrazne vzrástol aj politický záujem o rozšírenie kapacít nákladnej dopravy v Strednej Ázii: v novembri 2022 podpísali Azerbajdžan, Gruzínsko, Kazachstan a Turecko takzvanú cestovnú mapu, ktorá identifikuje prioritné oblasti pre investície a činnosti potrebné na zlepšenie transkaukazského dopravného koridoru. (TCTC). V júni 2023 sa Azerbajdžan, Gruzínsko a Kazachstan dohodli na vytvorení jednotného logistického operátora.

O dôležitosti novej trasy sa hovorilo aj v Bruseli: európski predstavitelia oznámili zámer Európy upustiť od tranzitu tovaru cez Rusko, ktorým pred vojnou prechádzalo 86 % tovaru z Číny.

Záujem EÚ o novú dopravnú cestu sa prejavuje nielen slovami, ale aj konkrétnymi krokmi. V januári 2024 sa teda v Bruseli konalo Global Gateway Investors Forum for EU-Central Asia Transport Connectivity, počas ktorého politici a podnikatelia predniesli množstvo dôležitých vyhlásení priamo súvisiacich s týmto projektom. Konkrétne bolo oznámené, že účastníci fóra investujú 10 miliárd dolárov do rozvoja dopravnej infraštruktúry v regióne.

Okrem toho Európska komisia oznámila:

● spustenie Regionálneho dopravného programu financovaného EÚ, ktorý bude prijatý v roku 2025 (Regionálny dopravný program). V rámci tohto nového programu EÚ ponúkne technickú pomoc na modernizáciu a údržbu dopravných trás.

● vytvorenie koordinačnej platformy na rýchle riešenie aktuálnych problémov, ktoré si vyžadujú spoločné úsilie partnerov.

● vznik nových pozícií na ministerstvách dopravy všetkých piatich stredoázijských krajín od roku 2024, ktoré budú priamo pracovať na realizácii nového dopravného koridoru.

Európska investičná banka (EIB) podpísala memorandá o porozumení v celkovej výške 1,47 miliardy EUR s vládami Kazachstanu, Kirgizska a Uzbekistanu, ako aj s Rozvojovou bankou Kazachstanu. Tieto úvery budú možné vďaka zárukám poskytnutým Európskou komisiou.

Napokon Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBOR) podpísala memorandum o porozumení s Kazachstanom s investičným portfóliom vo výške 1,5 miliardy eur. Tieto prostriedky budú použité na realizáciu už vybraných projektov.

Aktuálne problémy

Napriek tomu, že vo svetle ozbrojeného konfliktu medzi Ruskom a Ukrajinou sa dopravný koridor začal využívať čoraz častejšie a európski a regionálni politici vyjadrili projektu plnú podporu, mnohé problémy sa nepodarilo vyriešiť, keďže odborníci Svetovej banky napíšte o tom v osobitnej správe z novembra 2023.

„Kapacita Spojeného kráľovstva nebola vyčerpaná, avšak problémy s prekračovaním hraníc, prekládkou a koordináciou viedli k veľmi veľkým oneskoreniam v doprave a následnému návratu do alternatívnych koridorov. V dôsledku toho sa objem kontajnerovej dopravy v roku 2023 (nad 8 mesiacov) znížil o 37 % v porovnaní s rovnakým obdobím v roku 2022,“ zdôrazňuje štúdia.

Čo je dnes znepokojivé pre biznis:

● Náklady na dopravu. Experti Svetovej banky s odvolaním sa na opýtaných účastníkov prepravy uvádzajú, že jedným z hlavných problémov sú náklady na prepravu tovaru, ktoré sú porovnateľné s nákladmi na prepravu cez Rusko, hoci táto trasa je oveľa rýchlejšia.

● Čas prepravy. V roku 2022 trvala preprava tovaru z Dostyku alebo Khorgosu do Konstancie cez Spojené kráľovstvo v priemere 50 – 53 dní, čo je dvojnásobok času potrebného pri tranzite cez Rusko.

Prečo sa to deje:

● Nedostatok jedného operátora, ktorý by bol zodpovedný za prepravu nákladu po celej trase. V súčasnosti musia zákazníci sledovať svoj náklad na webových stránkach operátorov z rôznych krajín.

● Druhé obmedzenie súvisí s nízkou prevádzkovou efektívnosťou prístavov v Kaspickom a Čiernom mori, ako aj námornej dopravy v Kaspickom mori.

Niektoré prístavy napríklad nefungujú, keď je vietor na mori veľmi silný, čo okamžite ovplyvňuje rýchlosť dodávky nákladu. Napríklad v septembri 2023 prezident medzinárodného morského obchodného prístavu NC Aktau Abay Turikpenbaev povedal, že ich mobilný inšpekčný komplex nemôže fungovať pri silných nárazoch vetra.

● Tretím obmedzujúcim faktorom je nedostatočná železničná infraštruktúra typu end-to-end, ktorá spôsobuje meškania, keď je potrebné náklad presunúť zo železnice na more.

● Meškania na hraničných priechodoch z dôvodu chýbajúceho jediného operátora.

● Integrácia toku dokumentov (každá krajina má svoje vlastné dokumenty, formuláre atď.).

Vyhliadky do budúcnosti

Podľa analytikov Svetovej banky sa celkový nárast obchodného obratu medzi Čínou a EÚ do roku 2030 zvýši približne o 30 % a objem prepravovaného nákladu na tejto trase sa zvýši 3-krát. Ak sa však nezavedú opatrenia na zlepšenie prevádzky transkaspického koridoru, dopyt po preprave bude o 35 % nižší ako predpokladaný nárast.

Zároveň, ako predpovedajú experti Svetovej banky, aj pri úspešnej realizácii všetkých infraštruktúrnych projektov bude táto trasa hrať dôležitejšiu úlohu v regionálnom ako transkontinentálnom obchode: do roku 2030 bude obchod medzi Európou a Čínou predstavovať menej ako 40 % z objemu prepraveného nákladu.

V každom prípade, v súvislosti so zhoršujúcimi sa vzťahmi medzi Ruskom a Európou má EÚ mimoriadny záujem o rozšírenie kapacít transkaspického koridoru, preto bude do tohto projektu investovať materiálne, technické a politické zdroje.

Publikované 7. júna, 2024 - 11:09 GMT+0000
Späť na začiatok
Súvisiace články
Ekonomika
Kazachstan a Eurasijská ekonomická únia: Vzostupy a pády

Kazachstan, ako jedna z kľúčových krajín v rámci Eurázijskej ekonomickej únie (EEU), čelí rôznym výzvam a príležitostiam, ktoré ovplyvňujú jeho postavenie v rámci tejto obchodnej aliancie. Na základe analýzy zdrojov, môžeme identifikovať niektoré kľúčové body…

Ekonomika
Rusi v zahraničí: podnikanie a sankcie

Po začiatku konfliktu na Ukrajine a vyhlásení mobilizácie mnohí obyvatelia Ruska opustili krajinu. Niektorí z nich sa rozhodli začať podnikať na novom mieste. Eurasia.sk sa rozprávala s migrantmi z Ruska o tom, aké ťažké je…

Ekonomika
Kirgizsko ratifikovalo dohodu o výstavbe železnice 

Posun v projekte železnice Čína, Kirgizsko, Uzbekistan

Ďalšie správy / články
Ekonomika
Kazachstan spolieha najmä na tepelné elektrárne

Odhaduje sa, že Kazachstan bude každoročne spotrebúvať priemerne o 3% viac elektriky. Súčasne bude rásť aj kapacita výroby elektrickej energie, avšak neočakáva sa nárast výroby úmerný spotrebe.  Do roka 2029 sa očakáva zvýšenie spotreby elektriky na…

20 júna, 2024
Čítať viac
Ekonomika
Dve najsilnejšie ekonomiky Strednej Ázie požiadali o financovanie regionálneho spojenia 

Prvý zástupca Ministerstva dopravy Uzbekistanu M. Omarov sa stretol so zástupcami delegácie Európskej komisie v rámci koordinačnej platformy Transkaspického medzinárodného dopravného koridoru. Uzbekistan usiluje o silnejšiu dopravnú infraštruktúru v regióne, čomu by mohla pomôcť aj výstavba železničnej trasy Kyzylorda (Kazachstan)…

18 júna, 2024
Čítať viac
Ekonomika
Aktuálne správy o projekte železničného spojenia Čína – Kirgizsko – Uzbekistan

Projekt výstavby železničného spojenia medzi Čínou a Uzbekistanom prostredníctvom Kirgizska dosiahne 486 km, pričom na Kirgizskú časť pripadne 311,8 km.  Tento projekt je dlhodobo diskutovaný a odkladaný najmä pre nedostatok vyčlenených financií na kirgizskej strane.  Výstavba je…

16 júna, 2024
Čítať viac
Ekonomika
Ruské železnice smerom do Číny: Nová úloha uprostred konfliktu na Ukrajine

Prijatie nových sankcií západnými krajinami proti Rusku urýchlilo preorientovanie ruských obchodných vzťahov na východné krajiny, ktoré naďalej obchodujú s miestnymi spoločnosťami a úradmi. Úplný posun ekonomiky smerom k partnerom v Ázii a na Ďalekom východe…

7 júna, 2024
Čítať viac
Ekonomika
Od krízy k adaptácii (II. časť – železničný priemysel)

Železničný priemysel V našom predchádzajúcom článku sme skúmali automobilový priemysel, ktorý rýchlo našiel náhradu z Ázie. Vo vlakoch však momentálne platí iná situácia, ktorej sa budeme venovať v nasledujúcom texte. Osobné vlaky Zmenená geopolitická situácia…

7 júna, 2024
Čítať viac
Ekonomika
Od krízy k adaptácii (I. – automobilový priemysel)

Napriek vyhláseniam viacerých ruských politikov, že sankcie uvalené na Rusko zo strany západných krajín vo veľkej miere stimulujú rozvoj národného hospodárstva, viedli reštriktívne opatrenia k vážnym problémom pre mnohé odvetvia. V článku sa dozviete, ako…

7 júna, 2024
Čítať viac
Nezaradené
Dopravné trasy cez Kirgizsko (I.)

Niekoľkokrát sa pokúšali nájsť dopravný koridor, ktorý by obchádzal určitú krajinu. Dôvody obchádzania krajiny pri preprave tovaru môžu byť rôzne, od politických a bezpečnostných obáv až po vysoké poplatky. V tomto článku sa pozrieme na…

7 júna, 2024
Čítať viac