Späť na blog
Ekonomika

Kazachstan a Eurasijská ekonomická únia: Vzostupy a pády

Publikované 1. októbra, 2024 - 14:18 GMT+0000
Kazachstan a Eurasijská ekonomická únia: Vzostupy a pády

Kazachstan, ako jedna z kľúčových krajín v rámci Eurázijskej ekonomickej únie (EEU), čelí rôznym výzvam a príležitostiam, ktoré ovplyvňujú jeho postavenie v rámci tejto obchodnej aliancie. Na základe analýzy zdrojov, môžeme identifikovať niektoré kľúčové body týkajúce sa súčasného stavu a budúcnosti Kazachstanu v kontexte EEU.

Vedenie a výkonnosť členských krajín

Podľa niektorých zdrojov sa EEU delia na lídrov a outsiderov, pričom Kazachstan sa v posledných rokoch snaží udržať si svoje postavenie lídra v rámci tejto skupiny. Medzi faktory, ktoré prispievajú k jeho úspechu, patrí robustná ekonomika a strategická poloha, ktorá umožňuje Kazachstanu fungovať ako most medzi Áziou a Európou.

Avšak, Kazachstan čelí aj ťažkostiam, najmä v súvislosti s vnútornými problémami a potrebou diverzifikácie ekonomiky. Tieto faktory môžu ovplyvniť jeho schopnosť konkurovať s inými členskými štátmi, ako sú Rusko a Bielorusko, ktoré majú silnejšie priemyselné základne.

Nevyhnutnosť spolupráce

Je potrebné zdôrazniť, že pre Kazachstan aktuálne neexistuje reálna alternatíva k členstvu v EEU. Ekonomická integrácia je nevyhnutná pre zabezpečenie stabilného rastu a prístupu na významné trhy. Odchod z tejto aliancie by mohol mať vážne následky na jeho ekonomiku, vrátane zhoršenia obchodných vzťahov a prístupu k investíciám.

Kazachstan sa teda nachádza v paradoxnej situácii: hoci má potenciál stať sa lídrom v rámci EEU, musí zároveň čeliť výzvam, ktoré vyplývajú z jeho členstva. Dôraz na vnútornú reformu a inovácie sa zdá byť nevyhnutný, ak chce krajina nielen prežiť, ale aj prosperovať v rámci tejto obchodnej platformy.

Záver

Kazachstan ostáva dôležitým hráčom v rámci Eurázijskej ekonomickej únie, ale jeho budúcnosť závisí od schopnosti efektívne využiť svoje zdroje a zároveň čeliť vnútorným a vonkajším výzvam. Na to, aby sa stal skutočným lídrom v tejto oblasti, bude musieť investovať do diverzifikácie ekonomiky a hľadania nových obchodných príležitostí, pričom si zároveň zachová stabilitu vo svojich vzťahoch s ostatnými členskými štátmi.

Publikované 1. októbra, 2024 - 14:18 GMT+0000
Späť na začiatok
Súvisiace články
Ekonomika
Rusi v zahraničí: podnikanie a sankcie

Po začiatku konfliktu na Ukrajine a vyhlásení mobilizácie mnohí obyvatelia Ruska opustili krajinu. Niektorí z nich sa rozhodli začať podnikať na novom mieste. Eurasia.sk sa rozprávala s migrantmi z Ruska o tom, aké ťažké je…

Ekonomika
Kirgizsko ratifikovalo dohodu o výstavbe železnice 

Posun v projekte železnice Čína, Kirgizsko, Uzbekistan

Ekonomika
Kazachstan spolieha najmä na tepelné elektrárne

Odhaduje sa, že Kazachstan bude každoročne spotrebúvať priemerne o 3% viac elektriky. Súčasne bude rásť aj kapacita výroby elektrickej energie, avšak neočakáva sa nárast výroby úmerný spotrebe.  Do roka 2029 sa očakáva zvýšenie spotreby elektriky na…

Ďalšie správy / články
Ekonomika
Dve najsilnejšie ekonomiky Strednej Ázie požiadali o financovanie regionálneho spojenia 

Prvý zástupca Ministerstva dopravy Uzbekistanu M. Omarov sa stretol so zástupcami delegácie Európskej komisie v rámci koordinačnej platformy Transkaspického medzinárodného dopravného koridoru. Uzbekistan usiluje o silnejšiu dopravnú infraštruktúru v regióne, čomu by mohla pomôcť aj výstavba železničnej trasy Kyzylorda (Kazachstan)…

18 júna, 2024
Čítať viac
Ekonomika
Aktuálne správy o projekte železničného spojenia Čína – Kirgizsko – Uzbekistan

Projekt výstavby železničného spojenia medzi Čínou a Uzbekistanom prostredníctvom Kirgizska dosiahne 486 km, pričom na Kirgizskú časť pripadne 311,8 km.  Tento projekt je dlhodobo diskutovaný a odkladaný najmä pre nedostatok vyčlenených financií na kirgizskej strane.  Výstavba je…

16 júna, 2024
Čítať viac
Ekonomika
Ruské železnice smerom do Číny: Nová úloha uprostred konfliktu na Ukrajine

Prijatie nových sankcií západnými krajinami proti Rusku urýchlilo preorientovanie ruských obchodných vzťahov na východné krajiny, ktoré naďalej obchodujú s miestnymi spoločnosťami a úradmi. Úplný posun ekonomiky smerom k partnerom v Ázii a na Ďalekom východe…

7 júna, 2024
Čítať viac
Ekonomika
Stredný obchodný a dopravný koridor: nové vyhliadky

Po vypuknutí ozbrojeného konfliktu na Ukrajine sa otázka rozvoja dopravných koridorov, ktoré by neprechádzali cez ruské územie, stala naliehavejšou ako kedykoľvek predtým. V tejto súvislosti sa osobitná pozornosť venuje Strednému dopravnému koridoru, ktorý bol donedávna…

7 júna, 2024
Čítať viac
Ekonomika
Od krízy k adaptácii (II. časť – železničný priemysel)

Železničný priemysel V našom predchádzajúcom článku sme skúmali automobilový priemysel, ktorý rýchlo našiel náhradu z Ázie. Vo vlakoch však momentálne platí iná situácia, ktorej sa budeme venovať v nasledujúcom texte. Osobné vlaky Zmenená geopolitická situácia…

7 júna, 2024
Čítať viac
Ekonomika
Od krízy k adaptácii (I. – automobilový priemysel)

Napriek vyhláseniam viacerých ruských politikov, že sankcie uvalené na Rusko zo strany západných krajín vo veľkej miere stimulujú rozvoj národného hospodárstva, viedli reštriktívne opatrenia k vážnym problémom pre mnohé odvetvia. V článku sa dozviete, ako…

7 júna, 2024
Čítať viac
Nezaradené
Dopravné trasy cez Kirgizsko (I.)

Niekoľkokrát sa pokúšali nájsť dopravný koridor, ktorý by obchádzal určitú krajinu. Dôvody obchádzania krajiny pri preprave tovaru môžu byť rôzne, od politických a bezpečnostných obáv až po vysoké poplatky. V tomto článku sa pozrieme na…

7 júna, 2024
Čítať viac