Späť na blog
Ekonomika

Od krízy k adaptácii (II. časť – železničný priemysel)

Publikované 7. júna, 2024 - 11:04 GMT+0000

Železničný priemysel

V našom predchádzajúcom článku sme skúmali automobilový priemysel, ktorý rýchlo našiel náhradu z Ázie. Vo vlakoch však momentálne platí iná situácia, ktorej sa budeme venovať v nasledujúcom texte.

Osobné vlaky

Zmenená geopolitická situácia zasiahla aj sektor železničného inžinierstva. Najmä kvôli konfliktu na Ukrajine a neschopnosti dovážať náhradné diely na vlaky európske spoločnosti prestali s výstavbou a/alebo servisom svojich moderných vlakov.

Španielska spoločnosť Patentes Talgo, ktorá vyrábala vysokorýchlostné vlaky Striz, jednostranne vypovedala zmluvu s Federal Passenger Company JSC (FPK, dcérska spoločnosť Ruských železníc) na obsluhu jej vlakov.

Podobne sa rovnakou cestou vydala aj nemecká spoločnosť Siemens, ktorá úzko spolupracuje s ruskými železnicami. Stojí za zmienku, že nemecká spoločnosť v spoločnom podniku Train Technologies založenom s ruskými železnicami a Sinarou vyrábala autá pre vysokorýchlostný vlak Lastochka a podieľala sa aj na servise vysokorýchlostných vlakov Sapsan.

Preto okamžite vyvstala otázka: Ako budú tieto vlaky obsluhované? V niektorých prípadoch už od nich upustili: 10. marca 2022 bola bez vysvetlenia náhle zastavená prevádzka vlakov Striz na trase Moskva – Nižný Novgorod.

Ako však uvádzajú novinári z Novye Izvestiya, ktorí robili rozhovory s odborníkmi z odvetvia, Rusko nezostane bez osobných vlakov a vozňov všeobecne. Je to preto, že má svoje vlastné modely, ktoré sú vysoko nezávislé od dovozu, ako sú vlaky EP2D, EP3D a Ivolga. Otázkou však zostáva kvalita vlakov. Podľa nezávislého experta na dopravný priemysel Alexeja Tuzova sú vlaky Lastochka 16-krát spoľahlivejšie ako Ivolga, ako sa ukázalo v testoch vykonaných v roku 2019.

Nákladné vlaky

Okrem problémov s osobnými vlakmi je naliehavý problém aj s dodávkami náhradných dielov pre nákladné vozne. Napríklad v roku 2022 spoločnosti ako Amsted Rail, Timken a SKF, ktoré vyrábali kazetové ložiská pre inovatívne železničné vozne, obmedzili svoje aktivity v Rusku.

Následne jeden z najväčších prevádzkovateľov gondolových vozňov s nápravovým zaťažením 25 ton na nápravu, Národný dopravný podnik, vydal vyhlásenie, v ktorom predpovedal značné riziká nedostatku kazetových ložísk na prepravu uhlia a vyzval na zrušenie ciel na ložiská. dovezené z Číny. Podľa spoločnosti bolo v dôsledku nedostatku v Rusku v auguste 2023 až 7 500 nečinných 25-tonových gondolových áut.

Ako poznamenali experti citovaní RBC, v minulom roku to do značnej miery viedlo k zníženiu výroby nákladných vagónov o 20,4 % a podľa výpočtov priemyselnej agentúry Rollingstock sa dodávky nových nákladných vozňov do siete ruských železníc v rokoch 2023 – 2025 môžu znížiť. o 19,2 % v porovnaní s rokmi 2020-2022.

Počas tohto obdobia boli možné dovozné iniciatívy: ložiská od čínskych Wafangdian a Luoyang LYC, ako aj od uzbeckých SPZ Bearings boli schválené na použitie pri opravách a výrobe vagónov.

Výrobu ruských kazetových ložísk medzitým zvýšili spoločnosti EPK-Brenko a TEK-KOM Production, ktoré podpísali špeciálne investičné zmluvy s ruským ministerstvom priemyslu a obchodu na kompletnú lokalizáciu výroby kazetových ložísk.

Na jeseň 2023 vyšla najavo aj zložitá situácia s krytými vozňami. Maxim Zinchenko, generálny riaditeľ RailSpetsTrans, poznamenal, že „deficit rastie a je ťažké kompenzovať predaje kvôli vysokým cenám áut – v prvom polroku vzrástli o 20 % a v porovnaní so začiatkom r. 2022 – približne o 55 percent.

Výzvy, ktorým čelí ruský železničný priemysel, vrátane prerušení dodávok náhradných dielov, poklesu výroby nákladných vagónov a zložitej situácie s krytými vozňami, podčiarkujú významný vplyv geopolitických faktorov a sankcií. Aj keď sa vynaložilo úsilie na riešenie týchto problémov prostredníctvom dovozných iniciatív a zvýšenej domácej výroby, priemysel naďalej zápasí s nedostatkom a rastúcimi nákladmi. Tento vývoj poukazuje na potrebu strategického plánovania a investícií na zabezpečenie odolnosti a udržateľnosti ruskej železničnej infraštruktúry uprostred vyvíjajúcej sa geopolitickej dynamiky.

Publikované 7. júna, 2024 - 11:04 GMT+0000
Späť na začiatok
Súvisiace články
Ekonomika
Kazachstan a Eurasijská ekonomická únia: Vzostupy a pády

Kazachstan, ako jedna z kľúčových krajín v rámci Eurázijskej ekonomickej únie (EEU), čelí rôznym výzvam a príležitostiam, ktoré ovplyvňujú jeho postavenie v rámci tejto obchodnej aliancie. Na základe analýzy zdrojov, môžeme identifikovať niektoré kľúčové body…

Ekonomika
Rusi v zahraničí: podnikanie a sankcie

Po začiatku konfliktu na Ukrajine a vyhlásení mobilizácie mnohí obyvatelia Ruska opustili krajinu. Niektorí z nich sa rozhodli začať podnikať na novom mieste. Eurasia.sk sa rozprávala s migrantmi z Ruska o tom, aké ťažké je…

Ekonomika
Kirgizsko ratifikovalo dohodu o výstavbe železnice 

Posun v projekte železnice Čína, Kirgizsko, Uzbekistan

Ďalšie správy / články
Ekonomika
Kazachstan spolieha najmä na tepelné elektrárne

Odhaduje sa, že Kazachstan bude každoročne spotrebúvať priemerne o 3% viac elektriky. Súčasne bude rásť aj kapacita výroby elektrickej energie, avšak neočakáva sa nárast výroby úmerný spotrebe.  Do roka 2029 sa očakáva zvýšenie spotreby elektriky na…

20 júna, 2024
Čítať viac
Ekonomika
Dve najsilnejšie ekonomiky Strednej Ázie požiadali o financovanie regionálneho spojenia 

Prvý zástupca Ministerstva dopravy Uzbekistanu M. Omarov sa stretol so zástupcami delegácie Európskej komisie v rámci koordinačnej platformy Transkaspického medzinárodného dopravného koridoru. Uzbekistan usiluje o silnejšiu dopravnú infraštruktúru v regióne, čomu by mohla pomôcť aj výstavba železničnej trasy Kyzylorda (Kazachstan)…

18 júna, 2024
Čítať viac
Ekonomika
Aktuálne správy o projekte železničného spojenia Čína – Kirgizsko – Uzbekistan

Projekt výstavby železničného spojenia medzi Čínou a Uzbekistanom prostredníctvom Kirgizska dosiahne 486 km, pričom na Kirgizskú časť pripadne 311,8 km.  Tento projekt je dlhodobo diskutovaný a odkladaný najmä pre nedostatok vyčlenených financií na kirgizskej strane.  Výstavba je…

16 júna, 2024
Čítať viac
Ekonomika
Ruské železnice smerom do Číny: Nová úloha uprostred konfliktu na Ukrajine

Prijatie nových sankcií západnými krajinami proti Rusku urýchlilo preorientovanie ruských obchodných vzťahov na východné krajiny, ktoré naďalej obchodujú s miestnymi spoločnosťami a úradmi. Úplný posun ekonomiky smerom k partnerom v Ázii a na Ďalekom východe…

7 júna, 2024
Čítať viac
Ekonomika
Stredný obchodný a dopravný koridor: nové vyhliadky

Po vypuknutí ozbrojeného konfliktu na Ukrajine sa otázka rozvoja dopravných koridorov, ktoré by neprechádzali cez ruské územie, stala naliehavejšou ako kedykoľvek predtým. V tejto súvislosti sa osobitná pozornosť venuje Strednému dopravnému koridoru, ktorý bol donedávna…

7 júna, 2024
Čítať viac
Ekonomika
Od krízy k adaptácii (I. – automobilový priemysel)

Napriek vyhláseniam viacerých ruských politikov, že sankcie uvalené na Rusko zo strany západných krajín vo veľkej miere stimulujú rozvoj národného hospodárstva, viedli reštriktívne opatrenia k vážnym problémom pre mnohé odvetvia. V článku sa dozviete, ako…

7 júna, 2024
Čítať viac
Nezaradené
Dopravné trasy cez Kirgizsko (I.)

Niekoľkokrát sa pokúšali nájsť dopravný koridor, ktorý by obchádzal určitú krajinu. Dôvody obchádzania krajiny pri preprave tovaru môžu byť rôzne, od politických a bezpečnostných obáv až po vysoké poplatky. V tomto článku sa pozrieme na…

7 júna, 2024
Čítať viac