Železničný priemysel
V našom predchádzajúcom článku sme skúmali automobilový priemysel, ktorý rýchlo našiel náhradu z Ázie. Vo vlakoch však momentálne platí iná situácia, ktorej sa budeme venovať v nasledujúcom texte.
Osobné vlaky
Zmenená geopolitická situácia zasiahla aj sektor železničného inžinierstva. Najmä kvôli konfliktu na Ukrajine a neschopnosti dovážať náhradné diely na vlaky európske spoločnosti prestali s výstavbou a/alebo servisom svojich moderných vlakov.
Španielska spoločnosť Patentes Talgo, ktorá vyrábala vysokorýchlostné vlaky Striz, jednostranne vypovedala zmluvu s Federal Passenger Company JSC (FPK, dcérska spoločnosť Ruských železníc) na obsluhu jej vlakov.
Podobne sa rovnakou cestou vydala aj nemecká spoločnosť Siemens, ktorá úzko spolupracuje s ruskými železnicami. Stojí za zmienku, že nemecká spoločnosť v spoločnom podniku Train Technologies založenom s ruskými železnicami a Sinarou vyrábala autá pre vysokorýchlostný vlak Lastochka a podieľala sa aj na servise vysokorýchlostných vlakov Sapsan.
Preto okamžite vyvstala otázka: Ako budú tieto vlaky obsluhované? V niektorých prípadoch už od nich upustili: 10. marca 2022 bola bez vysvetlenia náhle zastavená prevádzka vlakov Striz na trase Moskva – Nižný Novgorod.
Ako však uvádzajú novinári z Novye Izvestiya, ktorí robili rozhovory s odborníkmi z odvetvia, Rusko nezostane bez osobných vlakov a vozňov všeobecne. Je to preto, že má svoje vlastné modely, ktoré sú vysoko nezávislé od dovozu, ako sú vlaky EP2D, EP3D a Ivolga. Otázkou však zostáva kvalita vlakov. Podľa nezávislého experta na dopravný priemysel Alexeja Tuzova sú vlaky Lastochka 16-krát spoľahlivejšie ako Ivolga, ako sa ukázalo v testoch vykonaných v roku 2019.
Nákladné vlaky
Okrem problémov s osobnými vlakmi je naliehavý problém aj s dodávkami náhradných dielov pre nákladné vozne. Napríklad v roku 2022 spoločnosti ako Amsted Rail, Timken a SKF, ktoré vyrábali kazetové ložiská pre inovatívne železničné vozne, obmedzili svoje aktivity v Rusku.
Následne jeden z najväčších prevádzkovateľov gondolových vozňov s nápravovým zaťažením 25 ton na nápravu, Národný dopravný podnik, vydal vyhlásenie, v ktorom predpovedal značné riziká nedostatku kazetových ložísk na prepravu uhlia a vyzval na zrušenie ciel na ložiská. dovezené z Číny. Podľa spoločnosti bolo v dôsledku nedostatku v Rusku v auguste 2023 až 7 500 nečinných 25-tonových gondolových áut.
Ako poznamenali experti citovaní RBC, v minulom roku to do značnej miery viedlo k zníženiu výroby nákladných vagónov o 20,4 % a podľa výpočtov priemyselnej agentúry Rollingstock sa dodávky nových nákladných vozňov do siete ruských železníc v rokoch 2023 – 2025 môžu znížiť. o 19,2 % v porovnaní s rokmi 2020-2022.
Počas tohto obdobia boli možné dovozné iniciatívy: ložiská od čínskych Wafangdian a Luoyang LYC, ako aj od uzbeckých SPZ Bearings boli schválené na použitie pri opravách a výrobe vagónov.
Výrobu ruských kazetových ložísk medzitým zvýšili spoločnosti EPK-Brenko a TEK-KOM Production, ktoré podpísali špeciálne investičné zmluvy s ruským ministerstvom priemyslu a obchodu na kompletnú lokalizáciu výroby kazetových ložísk.
Na jeseň 2023 vyšla najavo aj zložitá situácia s krytými vozňami. Maxim Zinchenko, generálny riaditeľ RailSpetsTrans, poznamenal, že „deficit rastie a je ťažké kompenzovať predaje kvôli vysokým cenám áut – v prvom polroku vzrástli o 20 % a v porovnaní so začiatkom r. 2022 – približne o 55 percent.
Výzvy, ktorým čelí ruský železničný priemysel, vrátane prerušení dodávok náhradných dielov, poklesu výroby nákladných vagónov a zložitej situácie s krytými vozňami, podčiarkujú významný vplyv geopolitických faktorov a sankcií. Aj keď sa vynaložilo úsilie na riešenie týchto problémov prostredníctvom dovozných iniciatív a zvýšenej domácej výroby, priemysel naďalej zápasí s nedostatkom a rastúcimi nákladmi. Tento vývoj poukazuje na potrebu strategického plánovania a investícií na zabezpečenie odolnosti a udržateľnosti ruskej železničnej infraštruktúry uprostred vyvíjajúcej sa geopolitickej dynamiky.
Kazachstan, ako jedna z kľúčových krajín v rámci Eurázijskej ekonomickej únie (EEU), čelí rôznym výzvam a príležitostiam, ktoré ovplyvňujú jeho postavenie v rámci tejto obchodnej aliancie. Na základe analýzy zdrojov, môžeme identifikovať niektoré kľúčové body…